.

בית הספר לפסיכותרפיה אנליטית – יונגיאנית, מכללת סמינר הקיבוצים ומרכז אלה מזמינים לשני ימי עיון בנושא:

התייחסות יונגיאנית עכשווית לדרכו של האדם האוהב את בני מינו בעולם בו אנו חיים

יום שישי, כ"ד בשבט תשע"ח, 9 בפברואר 2018

בסמינר הקיבוצים, קמפוס האמנויות, תל אביב

 אודות הכנס     |      לו"ז    |     פירוט ההרצאות    |     אודות המרצים          

עדכון

מאמצים רבים הושקעו בארגון הכנס. באופן מפתיע נתקלנו בקשיים רבים והאחרון שבהם היה אי יכולת להשיג אולם מתאים למפגש ביום חמישי. מתוך הקשבה פנימית והקשבה לקולות שתמכו וליוו אותנו לאורך הדרך הבנו שעל אף הקושי חשוב לקיים את האירוע.

לשמחתנו מתאפשר לנו להביא את התכנים המקוריים באירוע חליפי שיתקיים ביום שישי.

 

לכן החלטנו:

  • לבטל את ימי העיון במתכונתם הנוכחית.
  • לקיים אירוע חליפי, בחינם, ביום שישי הקרוב 9 בפברואר, אשר יחל ב 08:30 בבוקר ובו יועברו ההרצאות העיקריות – פרטים על התוכנית החדשה בדף הכנס ובסוף המייל.
  • ההשתתפות באירוע תהיה ללא תשלום. המרצים שנרתמו לאירוע ירצו בהתנדבות.
  • לא יהיה כיבוד בהפסקות. המשתתפים מוזמנים להביא עמם תקרובת ולחלוק עם שאר המשתתפים.
  • אנו פותחים את ההזמנה למשתתפים נוספים על בסיס מקום פנוי (לא נוכל לשריין או להבטיח שיהיו מקומות ישיבה למי שלא נרשם בעבר).
  • באירוע תהיה אפשרות למשתתפים לתרום כרצונם לכיסוי העליות, לפי נטיית הלב (סה"כ בסביבות 5000 ₪). אנו נשמח לכל תרומה כספית לכיסוי ההוצאות.

תכנית הכנס

יום שישי 9 בפברואר:

08:30-09:00 התכנסות

09:00-09:30 פתיחה: מונולוג "ג'ון טרבולטה והערס מהשורה האחרונה" | עמי צביאלי

מושב ראשון | הפרט:

09:30-10:30 "רעי לך ראי אתה לי" על אהבת גבר לגבר | אודי אביטל

10:30-11:15 The alchemy of the Stone: נגיעה בחיבור הזוגי בין סטון בוצ' וסטון פם מנקודת מבט של התפתחות נפשית | אורית יער

11:15-12:00 הפסקה

מושב שני | מעגל התמיכה:

12:00-13:00 מהיקבעות בבינאריות לחופש של הקשת - התהליך של "המעגל השני" ביחס לאדם ההומוסקסואל | אנה גולני

מושב שלישי | הקהילה:

13:00-14:00 מחולי ומוות לרשות לחיות! המאבק על שינוי התודעה: תגובותיהם של הומואים ישראלים למגפת האיידס, 1998-1982 | ניר זייד

14:00-14:10 הפסקה

מושב אחרון | סיכום יום העיון

15:00- 14:10 תגובות, שאלות ותשובות

♦   ♦   ♦

 

פירוט ההרצאות והסדנאות

"רעי לך ראי אתה לי" על אהבת גבר לגבר | אודי אביטל

במהלך השנים שבהן הפכתי לאנליטיקאי יונגיאני התמודדתי עם הכורח להיות אינדיבידואל מעצם היותי שונה, לא בצבע שערותי, כי אם במיניות שהתעוררה בגופי, לא בי. יונג וממשיכיו התמודדו מעט מאוד עם העדפות מיניות, אבל תפיסת העולם של האדם כשלם והחשיבה הסימבולית היו החוט שהוליך אותי דרך המבוך.

בהרצאה אנסה לחשוף את הדברים העיקריים המאפיינים את הגישה היונגיאנית בכלל, ואת ההתייחסות לנושא של הבחירה המינית בפרט. אציג כיצד המסע של גברים האוהבים גברים נתפס דרך ההיבט היונגיאני, על סמך חוויתי ועבודתי עם מטופלים ששייכים לקהילה.

The alchemy of the Stones: נגיעה בחיבור הזוגי בין סטון בוצ' וסטון פם מנקודת מבט של התפתחות נפשית | אורית יער

לסביות הן לא ישות הומוגנית ממש כמו הטרוסקסואלים. שינויים פסיכולוגים אינדיבידואלים מתקיימים בנשים אלו כמו אצל כל האנשים. עדיין, כמו באוכלוסייה הכללית, אנחנו יכולים לזהות תת קבוצות ייחודיות של לסביות שיש להן אלו שהם נקודות דמיון באפיונים הפסיכולוגים שלהם.

הבוצ' והפם, באופן כללי, והסטון בוצ' והסטון פם במיוחד, כתת קבוצה של נשים שאוהבות נשים, מציגות דמיון כזה ומיוחדות: שתיהן מגדירות עצמן ואת האפיונים הבסיסיים של מושא התשוקה שלהן ליחסי אהבה במושגים של נשיות וגבריות ולעתים במושגים של גבר אישה.

מתוך תהליך החקירה שלי את משמעות הבחירה שלי באישה, עבור התפתחותי הנפשית, כאישה נשית שנמשכת באופן מובהק לגבריות ובוחרת בכל זאת באישה, הגעתי לסטונס. גם אם לא הזדהיתי עם חלקים מהזהות שלהן, ממה שמגדיר אותן, נחשפתי למציאות לסבית שערערה תפיסות קודמות שלי על מיניות והתאהבות כולל על הבסיס התיאורטי היונגיאני ממנו אני באה, והרחיבה אותן אל מחוץ למרחב הבינארי של גבר ואישה, מעבר לגבולות הגוף הפיזי, כל מה שאובייקטיבי. ממשי. בתחושה שלי נגיעה בקשר שלהן, שאני מציעה, הצצה, פותחת אפשרויות חדשות של הגדרה של העצמי, של האחר ושל יחסים שרלוונטיות לא רק באהבה חד מינית, אלא גם עבור יחסים הטרוסקסואלים וודאי עבורנו כמטפלים שפוגשים מטופלים שמשתפים אותנו בחוויות של בלבול מגדרי.

מהיקבעות בבינאריות לחופש של הקשת - התהליך של "המעגל השני" ביחס לאדם ההומוסקסואל | אנה גולני

"אבא, אמא, יש משהו שאני רוצה לספר לכם"- כך התחיל התהליך שלנו סביב היציאה של בננו מהארון.

זה לא היה פשוט, בעיקר בגלל הנורמות החברתיות שעדיין שכיחות כאן ועכשיו.

נקודת המפנה התרחשה אצלי בעקבות מפגש מקרי עם זוג נשים לסביות בפורטלנד שבאורגון ארה"ב, בו חוויתי שחרור ושמחה גדולים לנוכח האהבה ששרתה ביניהן.

בהרצאתי אספר את הסיפור האישי שלי, וסיפורים אישיים של חברי וחברותי לנושא.

אציג קטעים מסרט דוקומנטרי על תגובות הורים סביב היציאה של הבן או הבת מהארון.

אתייחס לאופן שבו נעשה טיפול במקרים בהם היציאה מהארון היתה טראומטית במיוחד.

אדבר גם על האופן בו הפוסט-מודרניזם והפוסט-יונגיאניזם מציעים תקווה חדשה לעולם שבו האמת היא רבת פנים, ולא בינארית. במקום בו היתה חשיבה בשחור-לבן יש יותר ויותר גיוון וחופש.

מחולי ומוות לרשות לחיות! המאבק על שנוי התודעה: תגובותיהם של הומואים ישראלים למגפת האיידס, 1998-1982 | ניר זייד

הרצאתי תעסוק בתגובותיהם של הומואים ישראלים למגפת האיידס ובהשפעותיה של המגפה על הקהילה הגאה בישראל בשנות השמונים והתשעים של המאה העשרים. אבקש להציג את השפעת האיידס על הקהילה הגאה בישראל, בשני העשורים הראשונים להופעת המחלה מבחינה רפואית, חברתית, פוליטית ותקשורתית ועל החרדה הקולקטיבית שנוצרה סביב המחלה והאופן שזו השפיעה על התקשרויותיהם, יחסיהם הבינאישיים וצורות המאבק במגפה בהן נקטו פעילים שונים מתוך הקהילה. בהרצאה אבקש להציג את השיח הרפואי על איידס והומוסקסואליות בישראל, התמודדותה של מערכת הרפואה הציבורית עם השלכותיה הבריאותיות של המחלה ותגובתה של הקהילה הגאה הן כלפי חוץ (הממסד הרפואי והפוליטי) והן כלפי פנים (השיח הפנים-קהילתי). מבחינה תיאורטית אשאל האם היה לאיידס השפעה על התגבשותה של הקהילה הגאה בישראל ועל זכויותיהם של הומואים בישראל בעיקר בשנות התשעים של המאה העשרים, ואם כן – כיצד בא הדבר לידי ביטוי?

סרט: "מי יאהב אותי עכשיו"

סרטם של האחרים תומר וברק הימן, זוכה פרס הקהל בפסטיבל ברלין.

סער גדל בקיבוץ דתי בעמק בית שאן, בן בכור למשפחה בת תשע נפשות. לאחר שחזר בשאלה ויצא מהארון, הוא נזרק מהקיבוץ ונמלט ללונדון. החיים החופשיים שלו מתערערים כשהוא מגלה שהוא נשא HIV. 17 שנים לאחר שעזב את הארץ, הוא יוצא למסע רגשי מטלטל בחיפוש אחר בית, אך נתקל בהאשמות, פחדים ודעות קדומות.
'מי יאהב אותי עכשיו?' של האחים הימן (יוצרי הסרט 'מיסטר גאגא') מלווה בפסקול סוחף מההופעות של סער כטנור שני במקהלת הגברים הגאה של לונדון, משפחתו האלטרנטיבית, ועוסק בשאלות של הגירה שייכות ומתחים משפחתיים.

לאחר הסרט יתקיים דיון פתוח עם יוצריו.

טריילר הסרט:

לעזרה ניתן לפנות לדניאל אראל 052-8702814

על המרצים

אודי אביטל

אודי אביטל, בן 58, חי עם בן זוגי בקהילה שבחרנו במצפה רמון, לאחר שנים של חיים במרכז הארץ. מעבר להגדרות הפורמליות של אנליטיקאי, מורה וחבר בצוות ההיגוי של בית הספר לפסיכותרפיה אנליטית יונגיאנית בסמינר הקיבוצים, מטפל ורופא משפחה, עיסוקי העיקרי הוא לממש את עצמי בחיים האלה.

אורית יער

אנליטיקאית יונגיאנית. מטפלת אישית וזוגית. דוקטורנטית שנה חמישית באוניברסיטת תל אביב בעבודה סוציאלית. במערכת יחסים זוגית עם אשה.

אנה גולני

אנליטיקאית יונגיאנית ופסיכותרפיסטית. מלמדת במסגרת העמותה היונגיאנית הישראלית, ובמסגרת תכנית הפסיכותרפיה היונגיאנית בסמינר "אורנים". מנחה קבוצת חלומות. אוהבת לקרוא, לחלום ולצייר.

ניר זייד

אוניברסיטת תל–אביב, חוקר היסטוריה להט"בית ותיאוריה קווירית. עבודת התזה שלי לתואר שני, עליה מבוססת הרצאתי, עוסקת בתגובותיהם של הומואים ישראלים להופעתה של מגפת האיידס ובהשפעתה על הקהילה הגאה בישראל בשנות השמונים והתשעים של המאה שעברה.

עמי צביאלי

מטפל בפסיכודרמה MA, שחקן ומנחה תיאטרון פלייבק. בוגר סמינר הקיבוצים במסלול מטפלים בפסיכודרמה, מוסמך בטיפול באומנויות -פסיכודרמה מטעם אונ' חיפה. בוגר החוג למשחק בתיאטרון באונ' תל-אביב. מטפל פרטני וקבוצתי בעמך נתניה. מדריך סטודנטים ומטפל בפסיכודרמה במרכז לבריאות הנפש בגהה (מטעם סמינר הקיבוצים). חבר בצמד תיאטרון דו-פלייבק. בן 54 חי בזוגיות עם דני ואבא לתומר ודורון. נולדתי וגדלתי בצפת ולאורך השנים אני ממשיך להיות הילד הצפתי שרץ בסמטאות העיר העתיקה , בין בתי הכנסת לקרית האומנים.

כאן תוכלו לחלוק את מחשבותיכם ולקרוא נושאים נוספים הקשורים בעולם היונגיאני:

דף הפייסבוק של מרכז אלה

אתר הבית של מרכז אלה

 

© כל ההזכויות שמורות למרכז אלה. 

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.